Mittausvälineistä

IDPA-ammunta. Kysymyksiä kilpailuista, niihin osallistumisesta, voimassaolevista säännöistä jne. Ei politikointa eikä muutakaan jauhantaa...

Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim

Tony1911
Suurmestari

Mittausvälineistä

Viesti Kirjoittaja Tony1911 »

Ovatko aktiiviset harrastajat keksineet hyviä paikkoja mistä hankkia mittalaatikkoa tai sitä varusteiden tarkistuksessa käytettävää mittaa, vai onko mennyt käsitöiksi? Puuhan elää ilman lämpötilan ja kosteuden mukaan joten optimaalinen laatikko olisi jotain synteettistä materiaalia. Ja ainakin kaikki mittaamani harjanvarret yms. mitä kotoa löysin ovat jotain ihan muuta kuin 19,1mm paksuja. :)
Masiina
Shamaani

Re: Mittausvälineistä

Viesti Kirjoittaja Masiina »

Tuon kokoluokan puulaatikon eläminen on niin pientä että sillä ei ole mitään merkitystä, mutta jos nyt välttämättä haluaa niin voihan laatikon tehdä esimerkiksi vanerista tai muovista.
"Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä!" -Aku Ankka
#IAMTHEGUNLOBBY
Homer
Guru

Viesti Kirjoittaja Homer »

Kuulostaa ihan toiselta lajilta, jos mietintä menee puulaatikon mittojen elämisen tasolle ;)
Puu on hyvä materiaali ja huonona päivänä myös sen verran anteeksiantava, että boksiin voi juntata vähän isommankin aseen :D
Klubit saa boksin HQ:lta, joten sellaista vaan perustamaan...
jatok
Shamaani

Viesti Kirjoittaja jatok »

Tein piruuttani ittelleni boxin 25mm. plexistä. Jos tarviitte moisia, niin yv.
-Jake-
camilla
Lakihenkilö

Viesti Kirjoittaja camilla »

Rekisteröidyille IDPA-seuroille lähetetään boxi. Uudet yksilöjäsenet saavat hiirimaton, johon on piirretty boxin pohja.

SM:ssä vertailtiin kahden eri seuran boxia, ja huomattiin hienoinen erokin. :lol:

Mutta kun kyseessä on järkilaji, niin järkeä käytetään tässäkin asiassa: jos se mahtuu väkisin änkeämällä, se mahtuu 8)
Si vis pacem, para bellum

Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :D
Tony1911
Suurmestari

IDPA Shop myy muuten nykyään (muovista) boksia. Sitten vielä tuo kotelonetäisyysmitta...

(Klubin perustamisesta: tehkää itse edellä ja kertokaa sitten kuinka helppoa oli... Mutta oikeasti, jos olisi tarpeeksi porukkaa niin kyllähän sellainen perustettaisiinkin. Kahdelle henkilölle oman klubin perustaminen on ikävä kyllä vielä kustannustehotonta, vaikka omien classifierien vetäminen houkuttaisikin.)
Homer
Guru

Tony1911 kirjoitti:Sitten vielä tuo kotelonetäisyysmitta...
Kuten Camilla totesi, niin kyseessä on järkilaji ja käytetään sitä molemmin puolin timerin. En haluaisi nähdä homman menevän siihen suuntaan, että mittaillaan kaikenlaisia varuste-etäisyyksiä ja annetaan rangaistuksia jostain millimetrijutuista. Käytetään perusvarusteita ja pysytään erossa niistä räikeistä kilpavehkeistä. Sen 19 mm kepin voi toki hommata jokainen jota asia painaa, mutta mulla tuo asia on toistaiseksi aika merkityksetön. Mun etusormen leveys keskinivelen kohdalta on kutakuinkin 19 mm. Jos se heiluu liian vapaasti ampujan ja kotelon välissä niin ampuja joutuu kuuntelemaan kettuilua. Jos kettuilee takaisin saa FTDR:n.
Toki säännöt on olemassa (hyvä tietää tuo etäisyysmitan olemassaolokin) eikä edellistä kannata lukea kuin piru raamattua, mutta pidetään homma kuitenkin kaikille mukavana.
Tony1911 kirjoitti:Klubin perustamisesta: tehkää itse edellä
Niinhän me olemme tehneetkin. Ainakin me, jotka klubeista/seuroista olemme maininneet.
Tony1911
Suurmestari

Homer kirjoitti: Kuten Camilla totesi, niin kyseessä on järkilaji ja käytetään sitä molemmin puolin timerin. En haluaisi nähdä homman menevän siihen suuntaan, että mittaillaan kaikenlaisia varuste-etäisyyksiä ja annetaan rangaistuksia jostain millimetrijutuista.
Mittavälineiden olemassaolo nyt tuskin vielä järjenkäyttöä poistaa. Niitäkin kun voi käyttää, tai olla käyttämättä, niin monella tavalla. Jos se sinua lohduttaa niin enemmän käyttöä minulla noille olisi opetustilanteissa kuin kilpailujen yhteydessä...

(Tosin jos joskus pitäisi jonkun kanssa neuvotella varusteiden sääntöjenmukaisuudesta niin paljon neutraalimmin minä olettaisin tilanteesta selvittävän kun sanoo että tässä ovat viralliset mitat, sen sijaan että rupeaa sormea heiluttamaan ja vinoilemaan?)

Kuten olen monta kertaa muissa yhteyksissä sanonut niin ipsi on kiva laji, mutta ei minulla ole mitään hinkua nähdä kaikkien lajien olevan sitä samaa ipsiä. Puhumattakaan siitä että veisin itse tilannetta siihen suuntaan.
Homer
Guru

Ihan oikeassa olet, ei mittausvälineissä mitään pahaa ole ja niitä voidaan käyttää hyvinkin asiallisesti. Reagoin välillä ehkä turhankin jyrkästi, kun asiat menevät nippelitasolle, kuten mittauslaatikon materiaalin elämiseen. Tulee sellainen olo, että kohta tästä lajista käydään samanlaista juupas-eipäs-keskustelua, kuin noista toisista (ihan hyvistä) lajeista tai viritellään välineitä millimetritasolla.
Enkä missään nimessä kehota ketään sääntötottelemattomuuteen. Jokainen IDPA-statuksen omaava ampuja on velvollinen käyttämään säännönmukaisia varusteita ja toimimaan muutenkin sääntöjen mukaan. Pidetään vain pipo riittävän väljänä.

Pahoittelen jos edellinen vastaukseni vaikutti epäasialliselta. Yritän parantaa ikävät tapani O:)
Tony1911
Suurmestari

Ai niin.
Tony1911 kirjoitti:IDPA Shop myy muuten nykyään (muovista) boksia.
Ja haluaa moisesta yli $100 postikulut että lähettää Suomeen asti... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “IDPA”